Overzicht van baten en lasten en toelichting
OVERZICHT VAN BATEN EN LASTEN
Programma's / | Totaal saldo van baten en lasten | Mutatie in de reserves | Resultaat | ||||||
resultaatgebieden | Realisatie | Gewijzigd | Realisatie | Realisatie | Gewijzigd | Realisatie | Realisatie | Gewijzigd | Realisatie |
2014 | 2015 | 2015 | 2014 | 2015 | 2015 | 2014 | 2015 | 2015 | |
Algemeen bestuur | |||||||||
Lasten | 4.207.103 | 4.273.761 | 4.416.529 | 0 | 0 | 0 | 4.207.103 | 4.273.761 | 4.416.529 |
Baten | -858.983 | -903.205 | -725.137 | -111.014 | -126.023 | -76.519 | -969.997 | -1.029.228 | -801.656 |
Saldo | 3.348.120 | 3.370.556 | 3.691.392 | -111.014 | -126.023 | -76.519 | 3.237.106 | 3.244.533 | 3.614.873 |
1.1 - Bestuur | |||||||||
Lasten | 4.207.103 | 4.273.761 | 4.416.529 | 0 | 0 | 0 | 4.207.103 | 4.273.761 | 4.416.529 |
Baten | -858.983 | -903.205 | -725.137 | -111.014 | -126.023 | -76.519 | -969.997 | -1.029.228 | -801.656 |
Saldo | 3.348.120 | 3.370.556 | 3.691.392 | -111.014 | -126.023 | -76.519 | 3.237.106 | 3.244.533 | 3.614.873 |
Integrale veiligheid | |||||||||
Lasten | 2.861.949 | 2.651.161 | 2.627.625 | 0 | 0 | 0 | 2.861.949 | 2.651.161 | 2.627.625 |
Baten | -158.559 | -195.860 | -140.916 | -48.827 | -43.576 | -43.576 | -207.386 | -239.436 | -184.492 |
Saldo | 2.703.389 | 2.455.301 | 2.486.708 | -48.827 | -43.576 | -43.576 | 2.654.562 | 2.411.725 | 2.443.132 |
2.1 - Openbare orde en veiligheid | |||||||||
Lasten | 2.861.949 | 2.651.161 | 2.627.625 | 0 | 0 | 0 | 2.861.949 | 2.651.161 | 2.627.625 |
Baten | -158.559 | -195.860 | -140.916 | -48.827 | -43.576 | -43.576 | -207.386 | -239.436 | -184.492 |
Saldo | 2.703.389 | 2.455.301 | 2.486.708 | -48.827 | -43.576 | -43.576 | 2.654.562 | 2.411.725 | 2.443.132 |
Verkeer en openbare ruimte | |||||||||
Lasten | 5.372.883 | 10.681.219 | 6.235.339 | 29.641 | 865.602 | 865.602 | 5.402.524 | 11.546.821 | 7.100.941 |
Baten | -389.574 | -914.120 | -765.970 | -636.705 | -6.113.770 | -2.003.747 | -1.026.278 | -7.027.890 | -2.769.717 |
Saldo | 4.983.310 | 9.767.099 | 5.469.369 | -607.064 | -5.248.168 | -1.138.145 | 4.376.246 | 4.518.931 | 4.331.224 |
3.1 - Verkeer / Parkeren | |||||||||
Lasten | 659.971 | 2.005.390 | 1.728.800 | 29.641 | 0 | 0 | 689.612 | 2.005.390 | 1.728.800 |
Baten | -75.918 | -541.756 | -427.107 | -177.393 | -776.917 | -716.363 | -253.311 | -1.318.673 | -1.143.470 |
Saldo | 584.053 | 1.463.634 | 1.301.693 | -147.752 | -776.917 | -716.363 | 436.301 | 686.717 | 585.330 |
3.2 - Openbare ruimte | |||||||||
Lasten | 4.712.912 | 8.675.829 | 4.506.539 | 0 | 865.602 | 865.602 | 4.712.912 | 9.541.431 | 5.372.141 |
Baten | -313.655 | -372.364 | -338.863 | -459.312 | -5.336.853 | -1.287.384 | -772.967 | -5.709.217 | -1.626.247 |
Saldo | 4.399.257 | 8.303.465 | 4.167.676 | -459.312 | -4.471.251 | -421.782 | 3.939.945 | 3.832.214 | 3.745.894 |
Economische zaken | |||||||||
Lasten | 799.357 | 798.469 | 799.879 | 0 | 0 | 0 | 799.357 | 798.469 | 799.879 |
Baten | -293.043 | -276.743 | -279.310 | 0 | -25.000 | -24.368 | -293.043 | -301.743 | -303.678 |
Saldo | 506.314 | 521.726 | 520.569 | 0 | -25.000 | -24.368 | 506.314 | 496.726 | 496.201 |
4.1 - Economische zaken | |||||||||
Lasten | 799.357 | 798.469 | 799.879 | 0 | 0 | 0 | 799.357 | 798.469 | 799.879 |
Baten | -293.043 | -276.743 | -279.310 | 0 | -25.000 | -24.368 | -293.043 | -301.743 | -303.678 |
Saldo | 506.314 | 521.726 | 520.569 | 0 | -25.000 | -24.368 | 506.314 | 496.726 | 496.201 |
Jeugd en Onderwijs | |||||||||
Lasten | 3.708.646 | 8.715.238 | 9.103.099 | 6.120 | 0 | 301.014 | 3.714.766 | 8.715.238 | 9.404.113 |
Baten | -482.454 | -837.374 | -1.060.462 | -748.491 | -950.371 | -1.245.265 | -1.230.945 | -1.787.745 | -2.305.727 |
Saldo | 3.226.192 | 7.877.864 | 8.042.637 | -742.372 | -950.371 | -944.251 | 2.483.820 | 6.927.493 | 7.098.386 |
5.1 - Jeugd en Onderwijs | |||||||||
Lasten | 3.708.646 | 8.715.238 | 9.103.099 | 6.120 | 0 | 301.014 | 3.714.766 | 8.715.238 | 9.404.113 |
Baten | -482.454 | -837.374 | -1.060.462 | -748.491 | -950.371 | -1.245.265 | -1.230.945 | -1.787.745 | -2.305.727 |
Saldo | 3.226.192 | 7.877.864 | 8.042.637 | -742.372 | -950.371 | -944.251 | 2.483.820 | 6.927.493 | 7.098.386 |
Cultuur, sport, recreatie en vrije tijd | |||||||||
Lasten | 5.094.747 | 5.396.411 | 4.683.240 | 160.000 | 199.893 | 200.418 | 5.254.746 | 5.596.304 | 4.883.659 |
Baten | -1.362.073 | -1.127.828 | -1.104.357 | -1.096.819 | -1.461.601 | -952.608 | -2.458.893 | -2.589.429 | -2.056.964 |
Saldo | 3.732.674 | 4.268.583 | 3.578.884 | -936.819 | -1.261.708 | -752.190 | 2.795.854 | 3.006.875 | 2.826.694 |
6.1 - Cultuur | |||||||||
Lasten | 1.819.557 | 1.663.739 | 1.521.534 | 0 | 0 | 525 | 1.819.557 | 1.663.739 | 1.522.059 |
Baten | -229.646 | -174.644 | -169.598 | -162.554 | -154.864 | -86.264 | -392.200 | -329.508 | -255.862 |
Saldo | 1.589.912 | 1.489.095 | 1.351.935 | -162.554 | -154.864 | -85.739 | 1.427.358 | 1.334.231 | 1.266.196 |
6.2 - Sport, recreatie en vrije tijd | |||||||||
Lasten | 3.275.189 | 3.732.672 | 3.161.707 | 160.000 | 199.893 | 199.893 | 3.435.189 | 3.932.565 | 3.361.600 |
Baten | -1.132.427 | -953.184 | -934.758 | -934.266 | -1.306.737 | -866.344 | -2.066.693 | -2.259.921 | -1.801.102 |
Saldo | 2.142.762 | 2.779.488 | 2.226.949 | -774.266 | -1.106.844 | -666.451 | 1.368.496 | 1.672.644 | 1.560.498 |
Werk en Inkomen | |||||||||
Lasten | 13.283.849 | 13.559.744 | 13.063.829 | 0 | 0 | 0 | 13.283.849 | 13.559.744 | 13.063.828 |
Baten | -9.884.088 | -5.107.528 | -5.252.351 | 0 | 0 | 0 | -9.884.089 | -5.107.528 | -5.252.351 |
Saldo | 3.399.760 | 8.452.216 | 7.811.478 | 0 | 0 | 0 | 3.399.760 | 8.452.216 | 7.811.478 |
7.1 - Werk | |||||||||
Lasten | 4.912.586 | 4.949.175 | 4.816.116 | 0 | 0 | 0 | 4.912.586 | 4.949.175 | 4.816.116 |
Baten | -4.178.961 | 0 | -111.284 | 0 | 0 | 0 | -4.178.961 | 0 | -111.284 |
Saldo | 733.625 | 4.949.175 | 4.704.832 | 0 | 0 | 0 | 733.625 | 4.949.175 | 4.704.832 |
7.2 - Inkomen | |||||||||
Lasten | 8.371.263 | 8.610.569 | 8.247.712 | 0 | 0 | 0 | 8.371.263 | 8.610.569 | 8.247.712 |
Baten | -5.705.128 | -5.107.528 | -5.141.067 | 0 | 0 | 0 | -5.705.128 | -5.107.528 | -5.141.067 |
Saldo | 2.666.135 | 3.503.041 | 3.106.646 | 0 | 0 | 0 | 2.666.135 | 3.503.041 | 3.106.646 |
Maatschappelijke ondersteuning en zorg | |||||||||
Lasten | 9.406.304 | 10.303.701 | 9.637.278 | 0 | 0 | 0 | 9.406.304 | 10.303.701 | 9.637.278 |
Baten | -2.196.457 | -839.241 | -1.005.915 | -390.099 | -153.372 | -153.372 | -2.586.556 | -992.613 | -1.159.287 |
Saldo | 7.209.847 | 9.464.460 | 8.631.364 | -390.099 | -153.372 | -153.372 | 6.819.748 | 9.311.088 | 8.477.992 |
8.1 - Maatschappelijke ondersteuning en zorg | |||||||||
Lasten | 9.406.304 | 10.303.701 | 9.637.278 | 0 | 0 | 0 | 9.406.304 | 10.303.701 | 9.637.278 |
Baten | -2.196.457 | -839.241 | -1.005.915 | -390.099 | -153.372 | -153.372 | -2.586.556 | -992.613 | -1.159.287 |
Saldo | 7.209.847 | 9.464.460 | 8.631.364 | -390.099 | -153.372 | -153.372 | 6.819.748 | 9.311.088 | 8.477.992 |
Milieu | |||||||||
Lasten | 5.856.182 | 6.279.000 | 6.067.096 | 0 | 9.326 | 0 | 5.856.182 | 6.288.326 | 6.067.097 |
Baten | -5.439.794 | -5.367.100 | -5.350.516 | -5.235 | -57.916 | -26.777 | -5.445.029 | -5.425.016 | -5.377.293 |
Saldo | 416.388 | 911.900 | 716.580 | -5.235 | -48.590 | -26.777 | 411.153 | 863.310 | 689.803 |
9.1 - Milieu | |||||||||
Lasten | 3.781.458 | 4.167.869 | 4.028.183 | 0 | 9.326 | 0 | 3.781.458 | 4.177.195 | 4.028.183 |
Baten | -3.262.509 | -3.255.969 | -3.222.148 | -5.235 | -57.916 | -26.777 | -3.267.744 | -3.313.885 | -3.248.925 |
Saldo | 518.949 | 911.900 | 806.034 | -5.235 | -48.590 | -26.777 | 513.714 | 863.310 | 779.257 |
9.2 - Riolering / ondergrondse infrastructuur | |||||||||
Lasten | 2.074.724 | 2.111.131 | 2.038.914 | 0 | 0 | 0 | 2.074.724 | 2.111.131 | 2.038.914 |
Baten | -2.177.285 | -2.111.131 | -2.128.368 | 0 | 0 | 0 | -2.177.285 | -2.111.131 | -2.128.368 |
Saldo | -102.561 | 0 | -89.454 | 0 | 0 | 0 | -102.561 | 0 | -89.454 |
Ruimte en bouwen | |||||||||
Lasten | 10.372.939 | 14.822.801 | 10.118.478 | 1.304.755 | 0 | 2.530.365 | 11.677.694 | 14.822.801 | 12.648.843 |
Baten | -12.207.801 | -9.539.497 | -9.282.092 | -2.676.798 | -3.399.566 | -1.503.343 | -14.884.599 | -12.939.063 | -10.785.435 |
Saldo | -1.834.861 | 5.283.304 | 836.386 | -1.372.043 | -3.399.566 | 1.027.022 | -3.206.905 | 1.883.738 | 1.863.408 |
10.1 - Ruimtelijke ordening en gebiedsontwikkeling | |||||||||
Lasten | 9.210.026 | 13.267.874 | 8.605.149 | 1.304.755 | 0 | 2.530.365 | 10.514.781 | 13.267.874 | 11.135.514 |
Baten | -11.603.222 | -8.874.997 | -8.653.185 | -2.675.755 | -3.329.571 | -1.443.227 | -14.278.977 | -12.204.568 | -10.096.412 |
Saldo | -2.393.196 | 4.392.877 | -48.036 | -1.371.000 | -3.329.571 | 1.087.138 | -3.764.196 | 1.063.306 | 1.039.102 |
10.2 - Omgevingsrecht | |||||||||
Lasten | 1.162.913 | 1.554.927 | 1.513.329 | 0 | 0 | 0 | 1.162.913 | 1.554.927 | 1.513.329 |
Baten | -604.579 | -664.500 | -628.907 | -1.043 | -69.995 | -60.116 | -605.622 | -734.495 | -689.023 |
Saldo | 558.334 | 890.427 | 884.422 | -1.043 | -69.995 | -60.116 | 557.291 | 820.432 | 824.306 |
Algemene dekkingmiddelen en onvoorzien * | |||||||||
Lasten | 3.369.972 | 5.990.511 | 6.735.490 | 21.601.881 | 5.985.266 | 3.946.243 | 24.971.853 | 11.975.777 | 10.681.732 |
Baten | -54.479.824 | -42.784.426 | -45.921.787 | -3.946.460 | -10.307.986 | -8.191.686 | -58.426.284 | -53.092.412 | -54.113.473 |
Saldo | -51.109.853 | -36.793.915 | -39.186.297 | 17.655.421 | -4.322.720 | -4.245.443 | -33.454.431 | -41.116.635 | -43.431.740 |
11.1 - Financiering en algemene dekkingsmiddelen * | |||||||||
Lasten | 3.369.972 | 5.990.511 | 6.735.490 | 21.601.881 | 5.985.266 | 3.946.243 | 24.971.853 | 11.975.777 | 10.681.732 |
Baten | -54.479.824 | -42.784.426 | -45.921.787 | -3.946.460 | -10.307.986 | -8.191.686 | -58.426.284 | -53.092.412 | -54.113.473 |
Saldo | -51.109.853 | -36.793.915 | -39.186.297 | 17.655.421 | -4.322.720 | -4.245.443 | -33.454.431 | -41.116.635 | -43.431.740 |
TOTAAL GENERAAL: | |||||||||
Lasten: | 64.333.930 | 83.472.016 | 73.487.881 | 23.102.397 | 7.060.087 | 7.843.642 | 87.436.327 | 90.532.103 | 81.331.524 |
Baten: | -87.752.649 | -67.892.922 | -70.888.811 | -9.660.449 | -22.639.181 | -14.221.261 | -97.413.099 | -90.532.103 | -85.110.073 |
Saldo: | -23.418.719 | 15.579.094 | 2.599.070 | 13.441.948 | -15.579.094 | -6.377.619 | -9.976.771 | 0 | -3.778.549 |
* exclusief rekeningsaldo |
RESULTAAT EN TOELICHTING
Het overzicht van baten en lasten per programma en resultaatgebied is opgenomen in het jaarverslag onder de betreffende programma's. De analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijziging en de programmarekening (realisatie) is opgenomen in de programmaverantwoording bij het betreffende resultaatgebied onder het kopje ‘Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2015 en realisatie 2015’. Deze analyse maakt onderdeel uit van de jaarstukken.
Toelichting resultaat
Bij de toelichting op het resultaat wordt ingegaan op de verschillen die zijn ontstaan tussen het te verwachten batig saldo en de werkelijkheid over geheel 2015.
Bedragen in euro's (- = nadelig)
Begrotingssaldo bij vaststelling op 10 november 2014 excl. 1e wijziging | 485.665 | |
Vastgestelde begrotingswijzigingen (1 t/m 7) | -5.127.113 | |
Vastgestelde wijziging conform 1e en 2e tussentijdse rapportage | -4.880.648 | |
-9.522.096 | ||
Bijdragen uit reserves | 8.318.379 | |
Stortingen in reserves | 909.358 | |
Te verwachten nadelig saldo 2015 | -294.359 | |
Mutaties op hoofdlijnen na de 2e tussentijdse rapportage: | ||
Storting in voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel | -520.000 | |
Straatverlichting (zie ook overlopende posten) | 55.000 | |
Peuterspeelzalen (zie ook overlopende posten) | 55.000 | |
Huisvesting schoolgebouwen (verlaging huisvestingskosten) | -50.000 | |
Boekverlies schoolwoningen Wildheuvel (raad 25-1-2016) | -301.000 | |
Centum voor jeugd en gezin | 125.000 | |
Leerlingenvervoer | 78.000 | |
Sociaal domein jeugd (nieuw) | -245.000 | |
Combinatiefunctionarissen | 67.000 | |
Uitkeringen WWB / IOAW / IOAZ / BBZ | 352.000 | |
Minimabeleid (waarvan Wmo nieuw 62.000) | 44.000 | |
Jeugdgezondheidszorg (restitutie subsidie) | 80.000 | |
Wmo begeleiding (ondersteunende begeleiding psycho-sociaal) | 97.000 | |
WMO leefvoorzieningen/woonvoorzieningen | 122.000 | |
Hulp bij het huishouden | 61.000 | |
Eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen (ged. Wmo nieuw) | 158.000 | |
Sociaal domein Wmo 2015 nieuw (overig) | 146.000 | |
Toelagen huishoudelijke hulp | 254.000 | |
Riolering | 89.000 | |
Renteresultaat | -70.000 | |
Algemene uitkering (incl. integratie-uitkering) | 348.000 | |
Compensabele btw afval en riolering | -102.000 | |
Inkoopexpertise Bizob (zie ook overlopende posten) | 56.000 | |
Onderuitputting investeringsprogramma | 93.000 | |
Lagere toerekening apparaatskosten aan investeringen | -67.000 | |
Voordelig saldo personeelslasten (zie ook overlopende posten) | 33.000 | |
Correctie activa vastgoed | -278.000 | |
Overige verschillen (< 50.000) | -748 | |
Totaal mutaties | 679.252 | |
Subtotaal resultaat (bedrijfseconomisch) | 384.893 | |
Overlopende posten waaraan in 2016 een bestemming wordt gegeven: | 729.387 | |
Batig rekening resultaat | 1.114.280 | |
Overige mutaties: | ||
Vrijval onderhoudsvoorzieningen gemeentelijke gebouwen | 2.664.269 | |
Batig rekening resultaat | 3.778.549 |
Storting in voorziening uitkeringsverplichtingen voormalig personeel
Voor wachtgelden van wethouders wordt een voorziening gevormd. Aanvulling moet plaats vinden indien blijkt dat op enig moment de voorziening ontoereikend is. Uit de actuariële berekeningen van de (gewezen) wethouders blijkt dat de voorziening aangevuld moet worden met een bedrag van € 520.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de rekenrente is aangepast. Hier staat een structureel voordeel tegenover van ruim € 50.000 met ingang van 2016 omdat geen rente meer toegevoegd wordt aan deze voorziening.
Straatverlichting
De kosten van straatverlichting zijn in totaal € 70.000 lager dan geraamd, voornamelijk als gevolg van lagere elektriciteitskosten (€ 35.000). Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om een bedrag van € 15.000 over te hevelen voor het opstellen van een evaluatie in 2015.
Peuterspeelzalen
De lasten met betrekking tot peuterspeelzalen zijn in totaal € 95.000 lager dan geraamd.
In de primitieve begroting 2016 was een bezuinigingstraject op het gebied van de peuterspeelzalen begroot. Deze bezuiniging is in de eerste tussentijdse rapportage 2016 teruggedraaid. Het blijkt dat in 2015 deze bezuiniging toch daadwerkelijk behaald is (€ 50.000 batig).
De kosten van de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk zijn in 2015 lager dan begroot (€ 45.000 batig). In 2016 zal de verdere uitvoering van de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk plaatsvinden. Bij de resultaatbestemming 2015 wordt voorgesteld om een bedrag van € 40.000 over te hevelen naar 2016.
Huisvesting schoolgebouwen
De ingeboekte bezuiniging van € 50.000, vanuit het Integraal Huisvestingsplan, van de kosten van schoolgebouwen is in 2015 niet gehaald. Vanwege de terugloop van het aantal leerlingen is er in 2015 maatschappelijk vastgoed vrijgekomen, aangezien dit niet meer voor onderwijs noodzakelijk is. Echter heeft dit nog geen besparing opgeleverd in de vorm van lagere onderhouds- en kapitaallasten.
Boekverlies schoolwoningen Wildheuvel
In verband met de verkoop van de schoolwoningen aan de Wildheuvel (Raadsbesluit 25-1-2016) heeft er een duurzame waardevermindering plaats gevonden met € 301.000.
De hier tegenover staande dekkingsreserves zijn in 2015 met dit bedrag verlaagd en teruggestort in de vrije algemene reserve.
Centrum voor jeugd en gezin
De lasten voor Centrum voor Jeugd en Gezin zijn per saldo € 125.000 lager. Van een aantal activiteiten binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin is minder gebruik gemaakt dan verwacht of ze zijn opgepakt binnen het Ondersteuningsteam, zodat er geen extra kosten aan verbonden waren. Deze zijn: de eigen kracht conferentie, huurkosten Bestwijzer, inzet van GGZ-expertise en het Jeugd Preventie Programma.
Leerlingenvervoer
De lasten voor leerlingenvervoer zijn per saldo € 78.000 lager. Het aantal leerlingen in het vervoer is nagenoeg gelijk gebleven met voorgaande jaren. Wel is er minder vervoer op maat aangeboden.
Sociaal domein jeugd (nieuw)
De totale uitgaven met betrekking tot de nieuwe middelen voor het sociaal domein, onderdeel jeugd, zijn in 2015 per saldo € 245.000 hoger dan de hiervoor beschikbaar gestelde middelen. Voor een specificatie op onderdelen wordt verwezen naar resultaatgebied 5.1.
Combinatiefunctionarissen
De uitgaven voor combinatiefunctionarissen zijn € 67.000 batig lager dan geraamd. Door het faillissement van Pulz moest er een nieuwe werkgever gevonden worden voor een gedeelte van de combinatiefunctionarissen. Dit proces is pas is pas in de tweede helft van 2015 geformaliseerd.
Uitkeringen Wwb / Ioaw / Ioaz / Bbz
De netto lasten met betrekking tot het product bijstandsuitkering zijn per saldo € 352.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven (€ 145.000 batig) voor diverse doelgroepen bijstandsuitkeringen inzake gebundelde uitkering van de Participatiewet, meer baten van de posten terugvordering, verhaal en boete inzake gebundelde uitkering van de Participatiewet (€ 103.000 batig) en een hogere uitkering van de gebundelde uitkering inkomensvoorziening WWB, IOA en BBZ (€ 69.000 batig).
Minimabeleid
De lagere lasten met betrekking tot met minimabeleid worden veroorzaakt door lagere uitgaven met betrekking tot eigen risico bijzondere bijstand (€ 62.000 batig)
Jeugdgezondheidszorg
De lasten met betrekking tot jeugdgezondheidszorg zijn € 80.000 lager dan geraamd als gevolg van een verwachte restitutie van de subsidie aan Stichting Zuidzorg.
Wmo ondersteunende begeleiding psycho-sociaal
Op budget Wmo ondersteunende begeleiding psychosociaal is € 97.000 minder uitgegeven dan geraamd. Dit budget is bestemd voor de voorbereiding van de transitie van AWBZ naar Wmo.
Wmo leefvoorzieningen/woonvoorzieningen
In 2015 zijn minder aanspraken gemaakt op het gebied van Wmo woonvoorzieningen (€ 79.000) en Wmo leefvoorzieningen (€ 43.000), totaal € 122.000. De Wmo is een open eind regeling waarbij de gemeente Best de vraag maar beperkt kan beïnvloeden. Hierdoor is er kans op onder- of overschrijding van budgetten
Hulp bij het huishouden
De lasten met betrekking tot hulp bij het huishouden zijn € 61.000 lager dan geraamd. De Wmo is een open eind regeling waarbij de gemeente Best de vraag maar beperkt kan beïnvloeden. Hierdoor is er kans op onder- of overschrijding van budgetten
Eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen
De inkomsten uit de eigen bijdragen voor de Wmo maatwerkvoorzieningen zijn € 158.000 hoger dan geraamd. Voor de Wmo maatwerkvoorzieningen geldt, met uitzondering van rolstoelen en voorzieningen voor inwoners jonger dan 18 jaar, een eigen bijdrage. Door de uitbreiding van de Wmo met de nieuwe taak begeleiding, zijn de hogere inkomsten te verklaren.
Sociaal domein Wmo 2015 nieuw (overig)
De totale uitgaven met betrekking tot de nieuwe middelen voor het sociaal domein, onderdeel Wmo 2015, zijn in 2015 per saldo € 366.000 lager dan de hiervoor beschikbaar gestelde middelen. Hiervan heeft een bedrag van € 62.000 betrekking op eigen risico bijzondere bijstand en € 158.000 op de eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen zoals hierboven toegelicht. Het resterende voordeel bedraagt € 146.000. Voor een specificatie op onderdelen wordt verwezen naar resultaatgebied 8.1.
Toelagen huishoudelijke hulp
Er is niet veel gebruik gemaakt van de toelage voor huishoudelijke hulp (€ 254.000 batig). De veranderingen op het gebied van huishoudelijke hulp zijn pas na juli 2015 ingegaan. Daardoor was het voor cliënten ook pas na deze datum aantrekkelijk om gebruik te maken van de regeling.
Riolering
In het resultaatgebied Riolering/ondergrondse infrastructuur is er per saldo een batig verschil van
€ 89.000. Dit is een gevolg van de methodiek dat het resultaat op de jaarlijkse exploitatielasten niet meer verrekend mag worden met de voorziening rioolbeheer.
In 2015 is er sprake van lagere lasten op verschillende onderdelen van € 55.000 en hogere opbrengsten van € 34.000.
Renteresultaat
Het nadelige renteresultaat van € 70.000 wordt veroorzaakt doordat de verspreide percelen en panden niet meer opgenomen mogen worden onder de grondexploitatie. De rentelasten (€ 86.000) komen ten laste van de exploitatie.
Algemene uitkering
Per saldo is er sprake van een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds van € 348.000. Hiervan heeft een bedrag van € 155.000 betrekking op afrekeningen over 2013 en 2014.
Compensabele btw afval en riolering
In 2015 hebben er minder uitgaven met betrekking tot afval en riolering plaatsgevonden dan geraamd. Dit betekent dat er € 102.000 minder compensabele btw ontvangen is.
Inkoopexpertise Bizob
In 2015 zijn minder uren afgenomen van het Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant. Daarnaast is er een restitutie ontvangen over 2014 van € 23.000. Het totale voordeel bedraagt € 76.000. Bij de resultaatbestemming 2015 wordt voorgesteld om een bedrag van € 20.500 over te hevelen naar 2016 voor de uitrol en implementatie van de nieuwe aanbestedingswet 2016.
Onderuitputting investeringsprogramma
Niet alle investeringen op het investeringsprogramma zijn in 2015 uitgevoerd. Dit betekent dat er voordelen ontstaan die verspreid zijn over diverse resultaatgebieden.
Lagere toerekening apparaatskosten aan investeringen
In 2015 is er sprake van een lagere toerekening van apparaatskosten aan investeringskredieten van € 67.000. Dit wordt met name veroorzaakt doordat er uren toegerekend zijn aan projecten waarvan de kosten ten laste van de exploitatie komen.
Voordelig saldo personeelslasten
In 2015 is de onderuitputting personeelslasten niet volledig aangewend voor inhuur van externen. Als gevolg hiervan is er per saldo sprake van een voordeel van € 178.000 op de personeelslasten. Bij de resultaatbestemming 2015 wordt voorgesteld hiervan een bedrag van € 145.000 over te hevelen naar 2016.
Correctie activa vastgoed
In het kader van het project 'Professionalisering beheer gemeentelijk vastgoed' is er een controle uitgevoerd op de activa van onze gemeente. Uit dit onderzoek blijkt dat in totaal een bedrag van € 743.000 aan activa niet meer in bezit is van onze gemeente. Dit betekent dat deze activa gecorrigeerd moet worden. Hier staat een dekkingsreserve tegenover van € 465.000 die vrijvalt. Per saldo heeft dit een nadelig effect op het resultaat van € 278.000.
Overige verschillen
De overige verschillen bestaan uit een aantal kleinere voor- en nadelige baten en lasten ten opzichte van de begroting 2015.
Overlopende posten waaraan in 2016 een bestemming wordt gegeven.
Het betreft incidentele voordelen van € 729.000 die zijn ontstaan omdat bepaalde budgetten met een specifiek doel niet volledig uitgegeven zijn in 2015, maar waarvoor de verplichtingen deels in 2015 zijn aangegaan en deels in 2016 worden aangegaan. De uitgaven die samenhangen met die verplichtingen worden doorgeschoven naar 2016. Er wordt voorgesteld om via resultaatbestemming deze bedragen over te hevelen naar 2016.
Vrijval onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen
In het najaar 2015 is er een verbetertraject ingezet op diverse financiële onderdelen en processen. Ook de onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen maakt onderdeel uit van dit verbetertraject. Een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd, echter zijn deze nog niet toereikend om aan de vereisten voor het vormen van een voorziening te voldoen. Daarom wordt voorgesteld om de onderhoudsvoorzieningen als reserve op te nemen. De vrijval van deze voorziening komt ten gunste van de exploitatie. Bij de resultaatbestemming wordt voorgesteld om deze vrijval te storten in een bestemmingsreserve.
Aanwending post onvoorzien
Gewijzigde begroting 2015 | |
Primitieve begroting | 46.269 |
Advieskosten Culturele hotspot (1e tussentijdse rapportage 2015) | -17.948 |
Kwaliteitstoets fiscale labeling (1e tussentijdse rapportage 2015) | -10.750 |
Meerkosten accountantscontrole (2e tussentijdse rapportage 2015) | -17.571 |
Saldo post onvoorziene uitgaven | 0 |
Door wijziging van de begroting zijn bovenstaande posten opgenomen bij de betreffende programma's.
Specificatie baten algemene dekkingsmiddelen
Bedragen in duizenden euro’s
Specificatie algemene | Realisatie | Vastgestelde begroting | Gewijzigde | Realisatie |
2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Lokale heffingen | ||||
Opbrengst OZB | 4.624 | 4.884 | 4.807 | 4.793 |
Opbr. bouwgrondbelasting | 8 | 4 | 4 | 4 |
Opbr. precariobelasting | 76 | 89 | 89 | 72 |
Opbr. toeristenbelasting | 12 | 12 | 12 | 14 |
Opbr. reclamebelasting | 55 | 60 | 60 | 55 |
Algemene uitkeringen | ||||
Algemene uitkering uit het gemeentefonds | 20.215 | 18.515 | 18.632 | 18.980 |
Decentralisatie-uitkering: | 0 | 94 | 94 | 94 |
- centra jeugd en gezin | 0 | 628 | 0 | 0 |
Integratie-uitkering Wmo | 2.511 | 1.797 | 1.860 | 1.860 |
Integratie-uitk. sociaal domein: | 0 | 2.821 | 2.796 | 2.800 |
- Jeugd | 0 | 4.246 | 4.253 | 4.249 |
- Participatie | 0 | 3.865 | 3.917 | 3.917 |
Dividend | ||||
Dividenduitkering BNG | 31 | 31 | 14 | 14 |
Saldo financieringsfunctie | ||||
Renteresultaat | 813 | 979 | 979 | 909 |
Overige | ||||
Bespaarde rente reserves | 1.917 | 2.312 | 2.312 | 2.543 |
Bespaarde rente reserves | 748 | 726 | 726 | 743 |
Vrijval voorzieningen | 17.691 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval onderhoudsvoorz. | 2.990 | 0 | 0 | 2.664 |
Inkomsten commerciële | 35 | 36 | 36 | 37 |
Overige baten | 2.754 | 1.907 | 2.193 | 2.174 |
Totaal baten | 54.480 | 43.006 | 42.784 | 45.922 |