Programma 3.
Verkeer en openbare ruimte
Wat heeft het gekost?
Realisatie 2014 | Vastgestelde begroting 2015 | Gewijzigde begroting 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|
Lasten | 660 | 1.598 | 2.005 | 1.729 |
Baten | 76 | 464 | 542 | 427 |
Saldo voor bestemming | 584 | 1.133 | 1.464 | 1.302 |
Stortingen in de reserves | 30 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen uit de reserves | 177 | 497 | 777 | 716 |
Saldo na bestemming | 436 | 637 | 687 | 585 |
Welke verschillen zijn er ten opzichte van de gewijzigde begroting 2015 en realisatie 2015 ?
Lasten
In het resultaatgebied Verkeer/Parkeren zijn de lasten € 276.000 lager.
De belangrijkste verschillen:
- In 2015 is het project Rotonde Ringweg-Brem-De Gagel nog niet geheel uitgevoerd (€ 170.000 batig). Hiervan wordt € 59.500 gedekt vanuit de reserves en heeft daardoor geen gevolgen voor het rekeningresulaat. Het resterende gedeelte € 110.500 wordt gedekt vanuit subsidies en bijdragen door derden. Bij de resultaatbestemming 2015 wordt voorgesteld om dit bedrag over te hevelen
- De totale lasten van verkeersplannen zijn lager als gevolg van minder verstrekte subsidie en lagere kosten van diverse projecten en verkeersmaatregelen (€ 71.000 batig). Bij de resultaatbestemming 2015 wordt voorgesteld om € 62.000 van dit bedrag over te hevelen voor projecten en verkeersmaatregelen die voortvloeien uit onderzoeken en projectgroepen die in 2015 zijn gestart of gepland en in 2016 worden uitgevoerd.
- De lasten van verkeersvoorzieningen zijn minder door lagere kosten van elektriciteit en onderhoud (€ 40.000 batig).
Baten
In het resultaatgebied Verkeer/Parkeren zijn de baten € 115.000 lager.
De belangrijkste verschillen:
- In 2015 is het project Rotonde Ringweg-Brem-De Gagel niet geheel afgerond en in 2016 komen er nog subsidies en bijdragen voor dit project binnen. (€ 110.500 nadelig)
- De huurinkomsten van de parkeergarage zijn in 2015 € 10.000 lager dan begroot (nadelig).